vergadering 23-11-2022

Post Reply
carolinespelters
Posts: 61
Joined: Mon Aug 09, 2021 7:55 pm

vergadering 23-11-2022

Post by carolinespelters »

Praesidiumvergadering 23-11-2022

Aanwezig: Sterre, Liam, Maarten, Eline, Camille, Wessel, Emma, Youri, Janine, Brenda, Hanne Vervo, Britt, Madelief, Elke, Noortje, Justine, Hanne Vee, Tim, Charlotte, Caroline (20)
Afwezig: /
Te laat: /

Voorbije evenementen
DRILL
Ben heel tevreden over het feit dat praesidium nu gesnapt heeft dat er een tandje bij moest bij het drillen. Jammer van een enkele commilito die dacht dat hete saus op iemands haar een goed idee was.

D%P
Vriendin Nijs is niet op bezoek gekomen zo ver ik weet dus dat is fijn. Shout-out naar DC en LB (speciaal Timba) voor het ter plekke bedenken van een plan waardoor we onszelf konden indekken mochten er toch glurende klaagmensjes zouden komen. De avond verliep heel soepel waardoor we veel eerder klaar waren, mooi meegenomen. Enkel jammer voor de mensen met drill shiften op het einde. Het stukje met Taksi is denk ik goud waard. Onhandig dat er geen shift was tussen het laatste bad en podium, maar dit is op de avond zelf goed opgevangen.

PRAESIDIUMWEEKEND
Complimenten voor iedereen van het comité voor het goed laten verlopen van het weekend. Spellen waren leuk bedacht en georganiseerd, probeer ook allemaal leuk mee te doen (geldt vooral voor het vrijdagavond spel). Volgend jaar prijzen voorzien voor de spellen. TD’s waren leuk, vooral vrijdagavond was zeer geslaagd. Thema voor de TD op de zaterdag had beter uitgelegd moeten worden. Voor wisselcantus volgend jaar een kleinere bak voorzien. Gelddwerg heeft de boodschappen heel goed ingeschat. Voor het hele weekend geldt: zonder je niet te veel af van de groep en help ook beetje mee met je eigen zooi op te ruimen.
  • Madelief: deze punten gelden ook voor Ledenweekend.
LINTJESCANTUS
Vond het een leuke avond. Respect van de schachten naar de commilitones was echt veel te laag  DC heel goed dat jullie ze hebben aangesproken. Dat kwam duidelijk over. De actjes vielen zoals we weten een beetje tegen maar we hebben ons denk ik goed aangepast om te zorgen dat er nog wat redelijke actjes voorbijkwamen. Officiële gedeelte ging goed, sommige schachten wel echt heel erg zat. Thanks naar iedereen die zijn lintje heeft uitgeleend aan een schacht voor dat moment.
  • Britt: in zijn jaar waren mensen verplicht om mee te doen, misschien goed om dat volgend jaar ook te doen. Ze hadden schrik voor het zuipen, maar dat is niet nodig om te winnen.
  • Sterre: Misschien consequentie als ze het niet goed doen.
  • Youri: misschien iedere schacht smiddags actje laten sturen, als het niet goedgekeurd is krijgen ze weer tijd tot 5 uur om verder te doen enzovoort.
  • Britt: je krijgt een heel jaar gratis toegang TD, dus ze mogen er wel wat voor doen
  • Charlotte: commilitones gaven niet het goede voorbeeld, ze waren Finn aan het viseren. We hebben geen bak, dus konden het minder in de gaten houden
  • Sterre: resultaten quiz waren dramatisch
EOTB TD
Niet een hele drukke TD, was ergens wel te verwachten na crazy shot van Biomedica. Muilkwartier was chaos. Voor een volgende keer: ga als praesidium niet dringen bij de bar om meerdere keren een gratis shotje te krijgen. Het duurt maar een kwartier en er is maar 1 iemand die toeziet, geef bezoekers ook de kans. Shiften draaien ging goed. Incident met aescu meid  buitenshift had dit eerder moeten zien/ aanpakken. Zij heeft echt veel uur buiten gelegen, breng zo iemand naar binnen dan kunnen ze in ieder geval niet onderkoelen. Wat vonden jullie van de dj’s? Deurshiften moeten veel meer letten op bekers die niet naar buiten mogen.
  • Tim: muilkwartier is heel druk, dus handiger als je met 2 bent. Je moet nakijken en dan bekers vullen
  • Sterre: WINAK is ander type club, hun leden doen dit minder
  • Liam: gisteren tapten ze de gang af, dan moet je die niet in de gaten houden
  • Sterre: mag niet want is nooduitgang
  • Liam: ik had buiten shift en zag iemand door de deur gaan en wilde er achter aan gaan, maar werd er toen op aangesproken
  • Hanne: chiro bandjes leken op de onze, goed op letten als je shift hebt
  • Sterre: Securitas had er een aantal keer bij gekeken bij Noortje’s shift, als het toen al niet goed ging en op het einde pas een ambulance gebeld was, zit daar 3 uur tussen dat ze buiten lag
  • Youri: ze was aanspreekbaar en wilde niet binnen maar rustig buiten zijn, dus we konden haar niet oppakken en naar binnen brengen
  • Sterre: het is vaker gebeurt dat ze ingestort is, jammer voor de organiserende club
  • Noortje: misschien handig dat, als je iets ziet, ook al heb je geen shift, stuur het in de praesidiumgroep zodat iedereen op de hoogte is en dit mee kan controleren als ze shift hebben
  • Sterre: omdat het steeds wisselende shifts zijn, ben je minder op de hoogte. Het was met WINAK wat moeilijker
  • Tim: buitenshift is zoals je zei best kort, als je 1x rondloopt is het al klaar
  • Sterre: verlengen naar een uur, het is koud, maar bereid je dan voor door trui/jas etc mee te nemen
Wat vonden we van de DJ’s?
• Charlotte: Beter dan Alles Kapot; wel minder TD-classics
• Madelief/Britt: maar 3x la bamba is ook niet fijn
• Eerste: het leukst, Liam vond deze minder
• Tweede (23:00-1:30): niet slecht, maar basic.
• Laatste: andere stijl dan andere 2, Wessel: hij probeerde dingen te mixen die niet goed gingen
  • Tim: fotograaf maakte mooie foto’s
  • Charlotte: wel weinig foto’s
  • Sterre: aantal foto’s was laag, maar verder wel prima. Hij kon als WINAK lid goed inschatten vanaf wanneer hij foto’s moet trekken enzo
OVERDRACHT
Ik weet niet veel meer, maar heb wel heel veel gelachen. Thank you Bartje voor het lekkere slaapje. Heb van iedereen gehoord dat ze het een hele leuke cantus vonden en zich erg vermaakt hebben. Rechter corona was op het einde echt helemaal ingestort. Opruim ging goed.
  • Sterre: Lars vond het een leuke cantus, dus dat vind ik een mooi compliment
  • Camille: er zat niet veel volk aan de rechter corona, dus we zaten er al met minder (reactie op dat die Corona sliep)
  • Sterre: als er iets is, probeer toch je energie erin te houden. Liedjes aanvragen, prositjes doen, ….
  • Sterre: capabelheid van mensen geldt nog steeds erg, let er op want we moeten met z’n allen op het einde opruimen
Nog vragen over afgelopen activiteiten?
  • Noortje: je moet niet enkel capabel zijn voor shiften, als Eline en ik achteraf problemen hebben zijn we de lul. Zie het meer als werken ipv los te gaan, want je hebt wel verantwoordelijkheid
  • Sterre: na een activiteit zijn mensen vaak moe, als je commentaar hebt, houdt het wat voor jezelf. Is vervelend om zo laat met struggles te zitten tussen praesidiumleden. Praat achteraf met Hp of de persoon zelf, maar ga niet roddelen
Aankomende evenementen
CAFÉ-AVOND
Lint voor barmoeder Suzann. Kom lekker beetje verkleed.
  • Sterre: het is vanaf 8, ik hoop dat mensen die naar TD gaan toch wel aanwezig zijn
  • Madelief: "ik heb ergens iets horen vallen van een gratis vat" -> Mark en Elias met Interfac-overwinning. Hier moet wel volk voor komen, niet dat enkel praesidium zich lam zuipt.
  • Sterre: we gaan morgen beslissen hoeveel volk er is
  • Britt: mogen we dan bij de schachten de avond promoten dat er MISSCHIEN een gratis vat is? -> Sterre: vraag aan Bart
  • Britt: probeer je schachten te overtuigen om ook te komen
  • Emma: is er een einduur? Moeten we opruimen? -> Sterre: Nee, sommigen hebben practicum enz. Er is geen strak einduur.
  • Charlotte: geen dingen stelen uit de Buis
OUWZAKKENCANTUS
Deze gaat door in de hagar aangezien er niet heel veel inschrijvingen waren. Wordt verder denk ik heel erg leuk!
  • Sterre: idee ouwzakken is dat je wisselende voortafels hebt, is gezellig om cantussen te leren. Het wordt heel leuk.
  • Maarten: pappenheimer? -> Sterre: we zijn niet afsluitende voortafel. Moeten zien dat einde er vroeg aan begint, want als alle jaren moeten gaan
  • Madelief: zei je nu Frie als cantor? -> Sterre: Lars wilt niet, dus dan is Frie een uitzondering zodat Youri en Wessel niet 3x moeten
KAAS EN WIJN
Dit wordt een hele drukke dag en avond dus zorg dat je allemaal meer dan capabel bent. Er zijn daar proffen, ouders en andere belangstellenden en we moeten echt zorgen voor een classy avond.
  • Elke: dinsdag willen we alles klaarzetten wat al kan. Alle tafels, decoratie, wijnen, fotobooth, … Dan hoeven we de dag zelf enkel kaas en brood te snijden. Ga ervan uit dat de opruim heel lang duurt, als er mensen op je kot blijven, geef ze een sleutel mee
    Britt: kunnen we niet zoals vorig jaar zo lang opruimen?
  • Elke: buffet aan de zijkant, onbeperkt pakken van eten en wijn. Degustatie krijgt specialere wijnen en kazen die om het half uur uitgedeeld worden. Degustatie shift deelt dit uit aan blauwe kaartjes. 3 rondes achter elkaar, maar je loopt telkens 5-10 min
  • Sterre: als je lampjes en versiering hebt is het misschien handig maandag in te leveren?
  • Charlotte: buffetshift is niet haalbaar alleen, dus misschien handiger met 2 -> Madelief: eerste uren 2, laatste uren misschien 1
Brenda: worden alle kazen op voorhand gesneden of ook tijdens? Je kan dat terwijl niet met 3 mensen snijden, is te krap daar achter.
  • Elke: kaas en brood snijden is pas de dag zelf, dan is het nog vers en droogt het niet uit. Dinsdag doen we de versiering etc.
  • Madelief: jammer dat gisteren gevraagd werd of de kaartjes geschreven konden worden, om dan binnen het half uur te schrijven. Er hebben mensen afgezegd en van pakket gewisseld dus die gooi je dan weg en dat is jammer
  • Maarten: willen we een praesidium kaas- en wijn? -> Sterre: hoeveel zin hebben mensen hier in? Niemand steekt handen op.
FOUTE CANTUS
Er zijn heel veel inschrijvingen, de lijst met wie er mag komen komt binnenkort online. We verkopen dan ook los nog drank en tosti’s dus ook tijdens de delen van de cantus zullen er shiften zijn. Heb je nog liedjes, stuur deze dan naar Youri.
  • Youri: stuur ze via form en niet privé
  • Sterre: onduidelijkheid of tosti’s mogen. Losse drankverkoop van Cherry Chouffe, …. Meerdere shiften waarschijnlijk
  • Britt: spelen we met aantallen? Is jammer als je zoveel mensen buiten DIEFKA niet kan laten komen, want zo kan je laten zien hoe leuk het is dat ze dan sneller terug kunnen komen -> Sterre: zal er over nadenken
  • Sterre: inschrijving foute cantus, er is een voorrangsvolgorde. Veel schachten met weinig respect, dus ze zetten er een max op en schachten die zich misdraagt hebben mogen dan niet komen
    Britt: iemand die een lintje kwijt is verdiend het niet. Je steekt er zoveel tijd en energie in en je krijgt er niks voor terug
    Elke: we hebben net de voorrangslijst gemaakt en de 4 schachten eruit gehaald. Zo hebben we 25 schachten. Dus alle schachten min die 4 mogen komen.
    Sterre: ze moeten het meer voelen dat ze fout zijn
  • Youri: lintje kwijt is dat ze voor ontgroening een lintje terug moeten krijgen? Als ze lintje heeft, mag ze zevensprong vooraan doen
    Charlotte: normaal als je lintje kwijt bent geraakt die bij DC, als je ze zat op een TD kwijtraakt dan is het niet oke
    Sterre: zij zijn niet welkom op foute cantus
  • Sterre: denk na aan een leuke outfit
    Camille: is er een thema?
    Sterre: we zitten er volgende week voor samen
  • Bart: VDK bracht me op een idee, niet verkleed is meer betalen
  • Char: sportraad zonder shirt met alleen linten is NIET “fout”
KERSTQUIZ
Voorbereidingen zijn aan de gang. Kan niet te veel zeggen.
  • Sterre: normaal moet je geen shift draaien, maar valt nog te zien
KERSTDINER
Hebben gisteren samen gezeten om de praktische zaken te bespreken. Secret santa doen met cadeautje ter waarde van €10 en een gedicht (minimaal ½ A4).
  • Sterre: vinden mensen het leuk om secret santa te doen? Iedereen zegt ja
  • Sterre: prijs, is het goed? Als je het te veel vindt, mag je dit na vergadering ook altijd sturen
  • Janine: ik ben er niet bij, dus ik doe dan niet mee
  • Sterre: stop je tijd in je gedicht, het mag een roast zijn, het mag ook lief zijn, doe hier iets leuk mee. Het is stom zoals de actjes bij lintjescantus als ze slecht zijn
  • Brenda: kunnen we de wishlist verplichten? -> Sterre: iedereen vult minimaal 3 items in
  • Liam: er is gevraagd of het bij mij kan, wil dan wel meer info over wat het is -> Sterre: we starten rond 6-7, voor- hoofd- en nagerecht met tussendoor cadeautjes. + Britt: alles wat op voorhand al gemaakt kan, doen we op voorhand. Enkel opwarmen enzo
  • Liam: ik wil graag begin- en einduur weten en hoe zat mensen enzo zouden zijn. Zo kan ik communiceren aan kotgenoten
    Britt: vorig jaar hadden ook een einduur
    Brenda: was 11 uur
    Britt: ik was om 1 uur thuis
    Sterre: is niet de bedoeling om nachtelijke partij te maken
    Britt: we houden sowieso rekening met wat jullie willen
  • Sterre: oproep praesidium, als je klaptafels en stoelen hebt, neem het mee. Je blijft ook in de keuken en gaat niet dolen door het huis
    Sterre: als je denkt, hier kan 4 man aan, dan kan je wel met wat meer zitten
    Sterre: binnenkort informeren hoe laat mensen les hebben die dag
    Sterre: dresscode is netjes, feestelijk
KERST OP DE UA
Wij verkopen warme chocomelk met slagroom en amaretto. Het goede doel is voedselbank welzijnschakel wilrijk.
Woensdag, dag na kerstquiz. Iets met tentjes enz. Locatie weten we niet, waarschijnlijk ergens op drie eiken, vraag is waar.
  • Britt: iets als openingsdag? -> Madelief: het is leuker! Wij waren als schachten verplicht om kerstmuts aan te doen + Charlotte: kerstelfjes
  • Madelief: elke club verkoopt iets, er zijn kampvuren enz.
  • Sterre: goede doel is voedselbank, wordt op verschillende manieren geholpen: inzamelen geld, kleren, eten.
Algemene puntjes
Wat vinden jullie van onze doop hoe die nu bestaat?
o Sterre: Insteek is anders, idee is groepsgevoel en samenwerken. De ene club doet er veel meer aan dan een andere club
o Britt: ik hoorde dat op Campi’s lintjescantus half bier-half vodka moesten drinken
o Sterre: sommigen doen veel moeite
o Charlotte: Demetris en Fabiant die zoutadtje doen
o Charlotte: vraag of er volgend jaar veel schachten gaan zijn met de ingangsproef
o Britt: bij ons is het minder bonding, die we uit andere activiteiten moeten halen. Ik heb bij verschillende verenigingen leden- of schachtenetentje organiseren, lijkt me leuk
o Sterre: bekijken om schachten-praesidium-commilitones activiteit te doen in tweede semester
o Camille: we hadden rond deze tijd de groepsapp?
o Britt: dat is pas in februari als de opdrachten komen
o Camille: ik ken misschien 2 schachten, dus is leuk
o Camille: na de doop lijkt het wel leuk
o Youri: als verkoop niet door kan gaan, is het leuk om schachten mee te nemen dicht bij de Buis, drill en uitleggen wat het is en dan café avond alleen schachten en praesidium, en dan alleen veiling met praesidiumleden
o Charlotte: nu is de timing niet goed, ze gaan denken dat de druk weg is. Ik wil in eerste instantie dat ze naar ons luisteren
o Camille: op einde van doop WINAK was er een grote groepsopdracht (bouw robot), is wel leuk idee omdat je dan even momentje hebt
o Wessel: je wordt er als groep gedoopt
o Sterre: moeilijk om vrienden te worden als je elkaar niet ziet en niet mag praten, bij ons is na doopactiviteit pas bonding.
o Maarten: ouderwets idee, we hebben samen afgezien dus dat geeft een band
o Sterre: bondingsactiviteit ook organiseren
o Charlotte: waar het kan meer bonding met de nieuwe visie op de doop, maar het moet nog steeds een uitdaging worden. Anders krijg je commilitones die niks van DIEFKA doen en hieruit moet je praesidium krijgen.
o Youri: je mag geen preutse mensen hebben, zoals bv bij pappenheimer
o Charlotte: drill is zwaar, zou jammer zijn als het weg zou zijn
o Sterre: generatieverschil met mensen die vertrokken zijn, die haten op onze doop, maar met de regels is het moeilijk. Leuk om voor de opdrachten in het tweede semester dat we de schachten beter kennen zodat we meer persoonlijke ‘band’ hebben.
o Youri: legio baptismus puur voor bonding
o Sterre: 2 kanten, bonding voor hun, zo leren ze praesidium kennen
o Sterre: stel je doet amper opdrachten, werd je wel gedoopt. We moeten op een manier de harde selectie maken.
o Charlotte: kan je zeggen ‘niet ontgroend’?
o Sterre: ik hoop dat ze de waarschuwing van foute cantus gaan snappen.
o Youri: probeer schachten voor de doop al aan te moedigen om te komen, zodat ze ons leren kennen en zo snappen ze het meer
o Sterre: proberen te laten merken dat we hen willen leren kennen, proberen hen te laten komen naar een café avond enzo. Actief nadenken wat je kan doen met de schachten die je kent

Deel als praesidium ook evenementen
o Nodig je eigen vrienden uit, niet persé op je tijdlijn, maar nodig ze uit, zo krijgen ze updates enz.
o Sterre: ik was positief verbaasd dat Caro gedeeld had op haar verhaal dat ze eerst naar ons kunnen komen voor ze naar TD gaan
o Vergroten van bereik

Praesidium moet capabel blijven op evenementen!

Rondvraag:
Liam: DC, waarom is er nog geen mascotte? -> is voor tweede semester

Janine: is er iets bekend over ophaal speculaas? -> hij gaat zn best doen om het dinsdag te bezorgen, maar schat ik als kleine kans. Dus misschien donderdag

Brenda: kunnen we beginnen aan verkoop posters en hoe gaat dit, moeten we die zelf contacteren? En tegen wanneer willen we dit doen -> mag niet tijdens truienverkoop; als het lukt is eerste semester handig voor examen. Start forms zo snel mogelijk op en dan zoekt Sterre contactgegevens

Youri: gaan we dit jaar winst maken op de posters? -> ze zijn al duur, is technisch lastig om op materiaal winst te maken
Madelief: we zijn nu net niet btw-plichtig, materiaal valt er nu niet binnen. Als je btw hebt, moet je boekhouder nemen. Ze zien dat je voor meer verkoopt dus dat mag niet helemaal.

Youri: DIEFKA’s bierverkoop TD, dan serveren we dit op TD -> dan kan het, als iemand sixpack koopt met bier is het btw plichtig, als je op TD bonnen verkoopt waarmee je sixpack kan kopen mag het wel. Los kan je het dus niet realiseren

Madelief: Emma/Eline heb jij nog bonnen? Probeer ze op tijd te sturen. Als je boodschappen doet, stuur meteen foto van de bon en geef deze zo snel mogelijk. Als je pas nodig hebt, stuur dat dan privé. Vermeld altijd waarvoor je boodschappen doet en maak op voorhand een lijst met wat je gaat halen en stuur deze door. Van lijst zorg je dat je goedkoopste dingen koopt. Na activiteit wil ik binnen een week declaraties. Maar wil ze allemaal op volgorde, dus als je van voordien iets hebt dan moet het al ingeleverd zijn. Voor alles geldt, binnen 2 weken stuur je ze.

Elke: vraagje Bart, als je rijdt met auto, moet je dan foto nemen van kilometerstand? -> als je paar km rijdt is het niet nodig

Elke: materiaalmoment morgen, heeft iedereen poll ingevuld?

Elke: als je iets hebt dat Hp beter kan doen, laat het weten. Ook niet na activiteit als we dood zijn
Sterre: spreek ons niet op zat moment aan over iets heel belangrijk, doe dit op een later moment

Noortje: het komt wel eens voor dat iemand iemand anders uit praesidium aanspreekt, denk erover na als je aangesproken wordt en ga dan in gesprek met diegene.

Charlotte: nieuwsgierigheid naar PR’s -> we wachten op evidentia, UA heeft eindelijk geantwoord op catering van Nesto, …food reminder mail heb ik net gestuurd. We hebben nu 3 vaste sponsors.
Post Reply